„Propozycje zmian dla węzła komunikacyjnego Nowy Kleparz”

XIX Forum Mobilności 25.11.2010 r.

XIX Forum Mobilności nt.: Propozycje zmian dla węzła  komunikacyjnego Nowy Kleparz odbyło się 25 listopada 2010 roku w Urzędzie Miasta Krakowa. Spotkanie prowadził Prezes Oddziału SITK w Krakowie Mariusz Szałkowski. Forum odbyło się w gronie przedstawicieli Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, pracowników Politechniki Krakowskiej oraz osób szczególnie zainteresowanymi koncepcją przebudowy węzła Nowy Kleparz. Prezentacji tematu dokonał dr inż. Marek Bauer z Katedry Systemów Komunikacyjnych w Politechnice Krakowskiej oraz inż. Roman Krzyżek z ZIKiT w Krakowie. Pierwszy z prelegentów przedstawił wstępną koncepcję przebudowy węzła komunikacyjnego Nowy Kleparz, w której w sposób szczególny uwzględnił komunikację autobusową.

Zaproponował m.in. w ciągu ulicy Prądnickiej pas dla autobusów pośrodku jezdni, co umożliwiłoby szybki wjazd na przebudowaną  pętlę autobusową. M. Bauer pokazał szereg rozwiązań, które znacznie ułatwiłoby poruszanie się pojazdom komunikacji indywidualnej i zbiorowej. Wymierne korzyści dla pojazdów komunikacji zbiorowej zostały wstępnie oszacowane i wyrażają się w oszczędności czasu, która wynosi od 60 do 270 sekund (w zależności od kierunku jazdy: linia 130 i 115). Drugi z prelegentów omówił gotowe projekty przebudowy węzła Nowy Kleparz wykonane na zlecenie Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Przetarg na wykonanie jednego z projektów został ogłoszony w październiku 2010r. Projekt wzbudził wiele kontrowersji wśród zebranych uczestników Forum ze względu na niewielkie zmiany, które nie przyczynią się do poprawy

płynności i przepustowości ruchu dla jakiegokolwiek użytkownika jezdni na skrzyżowaniu Alei i ul. Prądnickiej. Burzliwa dyskusja trwała długo i pojawiły się konkretne propozycje rozwiązań problemów na jednym z największych węzłów przesiadkowych

w Krakowie. Uczestnicy Forum wyrazili nadzieję, że przebudowa węzła Nowy Kleparz będzie przemyślana i uwzględni faktyczne problemy, z którymi na co dzień borykają się uczestnicy ruchu.

Opracowała: Paulina Struska

Print Friendly