III Wyprawa Transportowców pn. „Kopalnia Srebra oraz budowa ronda w ciągu DK 94 w Modlnicy” | SITK RP Oddział w KRAKOWIE

III Wyprawa Transportowców pn. „Kopalnia Srebra oraz budowa ronda w ciągu DK 94 w Modlnicy”

W dniu 15 sierpnia br. członkowie Oddziału SITK w Krakowie wraz z jego sympatykami wybrali się na III Wyprawę Transportowców pn. „Kopalnia Srebra oraz budowa ronda w ciągu DK 94 w Modlnicy”, w której udział wzięło 13 osób.

Wyprawa rozpoczęła się od wizyty na budowie ronda w miejscowości Modlnicy, którego budowa zakończyła się w 2020 r. Inwestorem tego obiektu jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Kraków, a Wykonawcą firma Sarivo Infrastruktura Sp. z o.o.. Koleżanka Beata Toporska, która uczestniczyła podczas realizacji przedstawiła zakres wykonanych prac jak również opowiedziała o problemach napotkanych podczas realizacji inwestycji, zarówno na etapie projektowania jak i realizacji.Kolejnym punktem wyprawy była Zabytkowa Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO w lipcu 2017 roku. Zwiedzanie obiektu rozpoczęto od wizyty w Skansenie Maszyn Parowych, który jest obowiązkowym punktem każdej wycieczki z uwagi na największą w Polsce kolekcję zabytkowych maszyn i parowozów. Zwiedzanie kopalni rozpoczęło się w budynku nadszybia kopalni, w którym znajduje się nowoczesne centrum edukacji o tarnogórskim górnictwie kruszcowym. Zwiedzanie zostało podzielone na trzy części. Pierwsza to multimedialna prezentacja o historii powstania kopalni. W drugiej części zapoznać się można było m.in. z metodami wydobycia metali oraz odwadniania podziemi. Na szczególną uwagę zasługuje specjalna instalacja obrazująca działanie pierwszej na Górnym Śląsku maszyny parowej, którą do miasta sprowadzono pod koniec XVIII w. Wędrując razem z przewodnikiem, można było zobaczyć m.in. dawne narzędzia, płuczkę, lampy używane pod ziemią, kubły do transportu urobku, a nawet górniczą przenośną toaletę. Niezwykłą atmosferę zwiedzania zapewniało klimatyczne oświetlenie pomieszczeń. Trzecia część to zwiedzanie podziemnej trasy turystycznej, gdzie po otrzymaniu kasków, windą górniczą zjechano na głębokość 40,5 m. Szlak dla turystów liczy 1740 m i łączy ze sobą trzy dawne szyby górnicze: Anioł, Żmija i Szczęść Boże. W czasie wędrówki można było zobaczyć wykute w skale przodki górnicze, chodniki transportowe i potężne komory, co stanowi tylko niewielką część tego potężnego obiektu. Największą atrakcji a zarazem ostatnim elementem kończącym zwiedzanie kopalni, był spływ łodziami na trasie o długości 270 m.

Po zakończonym zwiedzaniu wszyscy udaliśmy się na wspólny obiad do pobliskiej restauracji, a po zregenerowaniu sił cześć uczestników wyprawy w drodze powrotnej do Krakowa, udało się na Pustynię Błędowską – nazywaną „Polską Saharą”, położoną na terenie Parku Krajobrazowego Orlich Gniazd.

 

Opracowała/zdjęcia: Beata Toporska

Przewodnicząca Koła w Mota-Engil Central Europe S.A.

 

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce plików cookies oraz Rodo.