Sprawozdanie z konferencji 170 lat kolei w Krakowie

W dniu 19 października 2017 roku odbyła się konferencja naukowo-techniczna organizowana w ramach uroczystych obchodów rocznicy 170 lat kolei w Krakowie.  Głównym organizatorem było Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Krakowie przy współudziale: Urzędu Miasta Krakowa, Politechniki Krakowskiej – Wydziału Inżynierii Lądowej, Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa, Muzeum Historycznego Miasta Krakowa i Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Dzięki uprzejmości Dyrekcji Muzeum Historycznego Miasta Krakowa obrady odbywały się w reprezentacyjnej „Sali Miedzianej” Pałacu Krzysztofory.

Wydarzenie odbyło się pod Patronatem Honorowym Piotra Ćwika – Wojewody Małopolskiego, Jacka Krupy – Marszałka Województwa Małopolskiego, Jacka Majchrowskiego – Prezydenta Miasta Krakowa, Krzysztofa Mamińskiego – Prezesa Zarządu PKP S.A., Ireneusza Merchela – Prezesa Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, Marka Chraniuka – Prezesa Zarządu PKP Intercity S.A., Macieja Libiszewskiego – Prezesa Zarządu PKP Cargo S.A., Grzegorza Stawowego – Prezesa Zarządu Koleje Małopolskie Sp. z o.o.

Główną inspiracją organizacji konferencji była przypadająca w tym roku 170. rocznica uruchomienia pierwszej linii kolejowej łączącej Kraków z Górnym Śląskiem. W dniu 13 października 1847 roku, „z uderzeniem godziny wpół do dziewiątej odjechał w swoją podróż pierwszy pociąg w kierunku Mysłowic”. Uroczystość ta miała miejsce na nowo wybudowanym dworcu kolejowym, była tym znaczniejsza, że odbyła się w stolicy Wolnego, Niepodległego ściśle neutralnego Miasta Krakowa.

Dla upamiętnienia tego wydarzenia Oddział SITK w Krakowie zaplanował wyjątkową uroczystość na forum miasta i wielu firm z branży kolejowej, której zadaniem było przypomnienie dziejów komunikacji kolejowej w naszym mieście i jego okolicach.

W konferencji uczestniczyło 105 osób. Na sali obecni byli zarówno przedstawiciele władz samorządowych i miejskich jak i przybyli na tę uroczystość dyrektorzy, naczelnicy i kierownicy wielu jednostek kolejowych, Kolei Małopolskich i Polregio. Udział wzięli również przedstawiciele Muzeum Historycznego Miasta Krakowa i Muzeum Inżynierii Miejskiej, członkowie SITK i MOIIB, studenci Politechniki Krakowskiej z kierunku transport oraz miłośnicy i sympatycy kolei. Uczestnikami byli też członkowie Stowarzyszeniowego Klubu Miłośników Historii SITK i Zabytków Transportu.  Każdy z uczestników otrzymał na pamiątkę, okolicznościową pocztówkę z kopią obrazu olejnego autorstwa kolegi Marka Błeszyńskiego, przedstawiającą parowóz Ty51.

Wraz z wybiciem godziny 9.00 rozpoczynający konferencję Marek Błeszyński w galowym mundurze kolejowym z minionej epoki wprowadził na salę Poczet Sztandarowy Związku Zawodowego Kolejarzy (najstarszy poczet sztandarowy w środowisku kolejarzy w Krakowie) i zaprezentował, jak w dawnych czasach, gdy nie było megafonów, na terenie dworca przy pomocy ręcznego dzwonka komunikowano się z podróżnymi  zapewniając bezpieczeństwo przy wsiadaniu i wysiadaniu z wagonów. Zaprezentował również „berło”- jedno z pierwszych elementów zabezpieczenia ruchu kolejowego, urządzenie które eliminowało możliwość wyjazdu dwóch pociągów jadących w przeciwnych kierunkach na ten sam tor. Przekazał następnie głos prowadzącym konferencję Józefie Magdzie Majerczak i prof. Wiesławowi Starowiczowi którzy przystąpili do serdecznego przywitania znamienitych gości i prowadzenia obrad.

W ramach konferencji wysłuchano 14 referatów poświęconych historycznym zdarzeniom w rozwoju transportu kolejowego na terenie Krakowa i Małopolski oraz inżynierom – budowniczym kolei na tym terenie. Prezentacje udostępniamy na stronie Oddziału. Pełne teksty referatów opublikujemy w grudniu w zeszytach naukowo-technicznych Oddziału SITK w Krakowie.

Patronem Medialnym Konferencji byli: czasopisma Transport Miejski i Regionalny, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, Przegląd Komunikacyjny oraz portale Rynek Kolejowy i Magiczny Kraków.

Po zakończeniu konferencji uczestnicy zwiedzili wystawę przygotowaną na tę okazję przez Muzeum Historyczne Miasta Krakowa a następnie udali się na obiad do restauracji „Hawełka” mieszczącej się w parterowej części Pałacu „Krzysztofory”.

Oficjalnymi Sponsorami Konferencji byli:  Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe „Bieżanów” Sp. z o.o. i  Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie Sp. z o.o., a sponsorami:  Wytwórnia Podkładów Strunobetonowych STRUNBET Sp. z o.o. oraz Zakłady Usługowe Południe Sp. z o.o. w Krakowie.

Do pobrania prezentacje wg autorów w kolejności alfabetycznej:

 

Opracowanie:
Marek Błeszyński, Janina Mrowińska
Fot. Tomasz Filiciak

 

Print Friendly