Sprawozdanie z seminarium „Pokaz pracy pociągu do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej (PUN)”

dsc00802 W dniu 24 czerwca 2016r. SITK RP Oddział w Krakowie – Koło Zakładowe przy Przedsiębiorstwie Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej Sp. z o.o. w Krakowie (PNUIK) oraz Małopolska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa (MOIIB) zorganizowały seminarium nt. Pokaz pracy pociągu do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej (PUN). Pokaz miał miejsce w trakcie planowych prac rewitalizacyjnych na linii kolejowej nr 138 wykonywanych przez Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej Sp. z o.o. w Krakowie. Miejscem pokazu był szlak Imielin – Chełm Śląski. W pokazie wzięli udział członkowie SITK, MOIIB oraz osoby niezrzeszone – razem 23 osoby, niezrażone upałem i koniecznością poruszania się po świeżo wysypanym tłuczniu.

Ku zadowoleniu organizatorów, uczestnicy pokazu stawili się punktualnie na placu przed dworcem kolejowym Kraków Płaszów i kilka minut po godzinie ósmej autokar oznaczony logo „SITK” udał się w kierunku stacji kolejowej Imielin.

Po przybyciu na miejsce niektórzy w pośpiechu pobiegli zakupić kamizelki odblaskowe w pobliskim składzie budowlanym, a w międzyczasie dotarł do autokaru kierownik robót mgr inż. Tomasz Próchnicki (PNUIK), który przybliżył uczestnikom zakres realizowanych robót budowlanych, w szczególności wykonywanych przez pociąg PUN. Po kilkunastu minutach dalszej jazdy wąskimi dróżkami Imielina uczestnicy dotarli do malowniczego lasu, przez który przebiega linia kolejowa nr 138. Po krótkim spacerze obok stawów, uczestnicy pokazu dotarli do nasypu, tu pomagając sobie wzajemnie wspięli się na tor po mieszaninie żwiru, piasku i tłucznia. Cel wyjazdu w postaci pociągu PUN był w zasięgu wzroku – ok. 300 m w stronę Imielina.

Na miejscu wszyscy z zaciekawieniem obserwowali i fotografowali poszczególne elementy składowe pociągu, słuchając z zainteresowaniem informacji przekazywanych przez pracowników pociągu. Pociąg cały czas pracował przesuwając się powoli w kierunku Imielina. Doskonale prześledzić można było proces technologicznych demontażu starych szyn i podkładów połączony z montażem nowych. Przybyli na miejsce inżynierowie i technicy bacznie przyglądali się pracy suwnic do transportu podkładów z wagonów platform, a także mechanizmów do demontażu i montażu podkładów. Uważnie obserwowano system rolek prowadzących nowe i stare szyny oraz poszczególne detale konstrukcyjne maszyny. Co pewien czas skupienie przerywał potężny odgłos syreny uruchamianej przez sygnalistę, informujący, że po torze czynnym zbliża się pociąg. Po jakimś czasie uczestnicy samoistnie podzielili się na grupy problemowe dyskutując gorąco na temat typu przytwierdzenia szyn do podkładów, granulacji i rodzaju tłucznia oraz historii mechanizacji robót torowych na PKP. Zdjęciom i filmom nie było końca.

Na szczególne uznanie zasługują Koleżanki i Koledzy z Klubu Seniora SITK RP, którzy wytrwale i niestrudzenie, pomimo blisko czterdziestostopniowego upału, kurzu i hałasu uczestniczyli w pokazie od początku do końca, dzieląc się z młodszymi uczestnikami wspomnieniami i interesującymi uwagami technicznymi wynikającymi z wieloletniego doświadczenia zawodowego.

Pełni wrażeń i nowych doświadczeń, wczesnym popołudniem uczestnicy wycieczki wrócili do Krakowa. Już teraz możemy obiecać, że jeszcze w tym roku zorganizujemy kolejne pokazy z udziałem innych maszyn torowych. Więcej fotografii z pokazu można obejrzeć na profilu facebookowym PNUIK Kraków. Organizatorzy pokazu składają serdeczne podziękowania: p. mgr inż. Sebastianowi Motylowi, dyrektorowi projektu (PNUIK) oraz p. mgr inż. Tomaszowi Próchnickiemu, kierownikowi robót (PNUIK) za pomoc w przygotowaniu pokazu.

Opracowanie: Konrad Gawłowski

Przewodniczący Koła SITK RP przy PNUIK Kraków

Zdjęcia: Tomasz Filiciak

Członek Koła SITK RP przy PNUIK Kraków

 

Print Friendly