Sprawozdanie z wycieczki na budowę Krakowskiego Szybkiego Tramwaju

brak W dniu 23 kwietnia, członków SITK Oddział Kraków, którzy wybrali się na budowę Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, przywitało piękne słońce. W sali konferencyjnej biura budowy Dyrektor Kontraktu Pan Wiesław Biernat powitał licznie przybyłych, wprowadzając w techniczne tajniki budowy. Omawiając przebieg trasy tramwaju Pan Wiesław wspomniał o najciekawszych i najtrudniejszych – z punktu widzenia realizacji -  wyzwaniach, z którymi przyszło się zmierzyć.

Efekt tych zmagań, można było podziwiać za oknem, dwa podwieszone obiekty mostowe, łączący je mur oporowy, rampa podjazdowa dla pieszych i rowerzystów oraz układ dróg dojazdowych wraz z rondem robią ogromne wrażanie. Szczegółowe informacje na temat konstrukcji, posadowienia, czy zastosowanych technologii przedstawił Kierownik Budowy – Pan Artur Salachna. Odpowiadał również chętnie na zadawane pytania. Po części teoretycznej i szybkim szkoleniu BHP przyszedł czas na wizję w terenie. Zwarta grupa uczestników wycieczki przeszła od początku zakresu – skrzyżowania z ul. Lipską przez wiadukt, estakadę nad dworcem PKP w Płaszowie, aż do końca zakresu – skrzyżowania z ul. Wielicką. Piękna pogoda sprzyjała wycieczkowiczom. Serdeczne podziękowania dla Pana Wiesława Biernata i Pana Andrzeja Salachny za poświęcony czas i dużą dawkę wiedzy budowlanej. Z takich inwestycji możemy być naprawdę dumni.

 

Opracowała: Katarzyna Manterys

Kilka informacji technicznych:

Estakadę o długości konstrukcji nośnej lc = 461,0 m wykonano jako kablobetonowy ustrój skrzynkowy w najdłuższych przęsłach ze sprężeniem zewnętrznym (obiekt typu „extradosed”). Podparty na przyczółkach oraz sześciu podporach pośrednich. Dźwigar główny posiada zmienną geometrię w rejonie podpór nr 5, 6, 7. Zmianę wysokości skrzynki zrealizowano poprzez wydłużanie środników. Przekrój poprzeczny dostosowano do ciągu pieszo – rowerowego oraz do elementów konstrukcyjnych taboru tramwajowego. Zaprojektowano wykonanie ustroju w części na rusztowaniach stacjonarnych a w części metodą nawisową. Rozpiętości teoretyczne przęseł estakady (mierząc w osi konstrukcji): lt = 21m+30m+30m+63m+126m+126m+63m

Wiadukt tramwajowy o długości 150,0 m, z uwagi na skomplikowane warunki geometryczne węzła zaprojektowano w łuku poziomym R = 150 m (dla toru wewnętrznego), dwuprzęsłowy o rozpiętościach teoretycznych przęseł 2 x 70,0 m. Tak znaczne rozpiętości przęseł, oraz konieczność zapewnienia jak najmniejszej wysokości konstrukcyjnej ustroju nośnego zdeterminowały wybór typu konstrukcji – wiadukt podwieszony z centralnym pylonem ramowym okraczającym oprócz konstrukcji nośnej również skrajnię drogową jednego z pasów ulicy.

Print Friendly