Sprawozdanie z wyjazdu technicznego Muzeum 8 Baza Lotnictwa Transportowego oraz Kraków Airport | SITK RP Oddział w KRAKOWIE

Sprawozdanie z wyjazdu technicznego Muzeum 8 Baza Lotnictwa Transportowego oraz Kraków Airport

Muzeum 8 Baza Lotnictwa Transportowego oraz Kraków Airport W dniu 7 kwietnia grupa 15 osób spotkała się o godzinie 9 na Dworcu Głównym PKP pod „Globusem”, aby pociągiem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej dojechać do nowego przystanku Kraków Lotnisko. W czasie krótkiej 18 minutowej podróży uczestnicy minęli  zmodernizowany przystanek Kraków Łobzów oraz całkiem nowe przystanki: Kraków Młynówka przy skrzyżowaniu z ul. Balicką, Kraków Zakliki przy ulicy o tej nazwie, Kraków Olszanica przy bazie Orlenu. Przystanek Kraków Lotnisko wyposażony jest w szeroki peron dwukrawędziowy, na razie przyjmuje pociągi co pół godziny, lecz jest dostosowany do większej częstotliwości. Z peronu do terminalu lotniska prowadzi szeroki pomost, który jest również połączony z wielopoziomowym parkingiem. Po przyjeździe na przystanek Kraków Lotniczko uczestnicy nie skorzystali z ruchomych schodów lecz przeszli w kierunku 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Przed budynkiem oczekiwał nas kierownik Pan Marek Kiełpiński, który zaprosił uczestników do Izby Pamięci Brygady. Następnie uczestnicy oglądnęli krótki film, który zobrazował zadania stojące przed Brygadą oraz postać Patrona płk. Stanisława Skarżyńskiego. Skarżyński z Andrzejem Markiewiczem na samolocie PZL Ł-2 w 1931 roku oblecieli Afrykę pokonując 25770 km. Zebrawszy doświadczenia z tego lotu w roku 1933 roku dokonał samotnego przelotu samolotem RWD-5 bis z St. Louis w Senegalu do Maceio w Brazyli pokonując 3582 km nad Oceanem Atlantyckim. Do tej pory jest to rekord. W czasie drugiej Wojny Światowej był dowódcą lotniczej bazy bombowców RAF. W 1943 roku wracając z nalotu na Bremę uszkodzonym samolotem utonął w Morzu Północnym. Przez ponad dwie godziny przewodnik oprowadzał uczestników po bazie wojskowej pokazując samoloty CASA C-295M dostosowane do wykonywania różnych zadań, przede wszystkim szkolenia pilotów i skoczków, a także do wielu zadań cywilnych jak transport medyczny, pomoc w klęskach żywiołowych jak: pożary, powodzie trzęsienia ziemi, niesienie pomocy humanitarnej. Ponadto oprócz Samolów typu CASA, dysponują jeszcze mniejszymi samolotami PZL M-28 „Bryza” robionymi na licencji samolotów Antonow An 28. Warto dodać, że przed samolotami typu CASA zadania wykonywały Antonowy An 26, które wyszły z użytku po 2003 roku. Na dużym placu apelowym znajduje się pomnik autorstwa prof. Czesława Dźwigaja usytuowany na końcu symbolicznego pasa startowego.

Zwiedzanie odbywało się przy wspaniałej pogodzie i słońce dodatkowo opalało, tak powracając do Terminalu uczestnicy byli nieco zmęczeni. Rozbudowany obiekt Portu Lotniczego wzbudził podziw, niestety taras widokowy nie jest jeszcze czynny i ominęła nas przyjemność oglądania lądowań i startów a jest ich na krakowskim lotnisku już ponad 80 na dobę.

Wyrażamy podziękowanie Panu ppłk Zbigniewowi Czarnocie za umożliwienie uczestniczenia w tak udanym spotkaniu z lotnictwem.

 

Opracowanie Jerzy Bąkowski

 

 

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce plików cookies oraz Rodo.