TMIR – Styczeń 2021

25,00 zł

Transport Miejski i Regionalny

Ewa Kusio, Tomasz Wawrzonek, Agata Lewandowska: Sugerowane przejścia dla pieszych – stan wiedzy i aspekty praktyczne

Streszczenie: Bezpieczeństwo pieszych uczestników ruchu drogowego w Polsce jest nadrzędnym celem organizacji zarządzających ruchem drogowym. Prowadzone są liczne działania ukierunkowane na zabezpieczanie przejść dla pieszych, natomiast tylko niektóre miasta decydują się na stosowanie sugerowanych przejść dla pieszych (ang. unmarked crosswalks). Dzieje się tak, mimo że badania empiryczne bezpieczeństwa pieszych uczestników ruchu drogowego dowodzą, że sugerowane przejścia dla pieszych zapewniają, wbrew pozorom, wyższy poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego niż te tradycyjne oznakowane. Jaka jest przyczyna tak małej popularności sugerowanych przejść dla pieszych w naszym kraju? Jakie są wyniki badań dotyczące stosowania nieoznakowanych przejść dla pieszych? Jakie są dobre praktyki stosowania sugerowanych przejść dla pieszych w Gdańsku? Celem głównym artykułu jest identyfikacja barier w stosowaniu sugerowanych przejść dla pieszych. Cele szczegółowe obejmują  określenie stanu wiedzy na temat sugerowanych przejść dla pieszych oraz identyfikację dobrych praktyk z wyznaczania sugerowanych przejść dla pieszych w Gdańsku. W badaniu zastosowano analizę literatury, studium przypadku i obserwację branży. Wyniki pokazują, że istnieje potrzeba zmiany podejścia do zarządzania innowacjami w organizacjach publicznych, jak i zmiany przepisów dotyczących ruchu pieszego.

Słowa kluczowe: przejścia dla pieszych, zarządzanie ruchem, bezpieczeństwo ruchu drogowego, zarządzanie innowacjami

 

Maciej Mikulski: Tramwaje w Lublinie – miejskie koncepcje oraz pozostałe opracowania w ujęciu historycznym i współczesnej perspektywie

Streszczenie: W artykule przedstawiono historyczne plany uruchomienia w Lublinie komunikacji tramwajowej. Opisano koncepcje przedwojenne, a także te z czasów PRL. Następnie przeanalizowano Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Lublina z przełomu wieków pod kątem wprowadzenia nowych środków transportu zbiorowego. W tym zakresie przytoczono także zapisy Strategii Rozwoju Lublina na lata 2013-2020, Planu Mobilności Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego na lata 2017-2025 oraz Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. W dalszej kolejności przedstawiono autorskie opracowanie analizy kierunków rozwoju systemu transportu zbiorowego w Lublinie, skupiające się na możliwości uruchomienia aglomeracyjnej trakcji tramwajowej. Na zakończenie dokonano przeglądu możliwości współistnienia sieci tramwajowej i trolejbusowej na jednym obszarze.

Słowa kluczowe: tramwaje, historia, plany, koncepcje, nowy środek transportu

Powiazane tresci