Wybrane zagadnienia historii zabytków transportu

Czy chciałbyś przenieść się w czasie do epoki pary i stali? Usłyszeć odgłos pędzącej lokomotywy? Zobaczyć jak powstają budowle inżynierskie, o których wcześniej nikomu się nie śniło? Spotkać niezwykłych ludzi, którzy sięgają po to, co dotąd było nieosiągalne? Dowiedzieć się wiele niezwykle interesujących rzeczy?Czy wiesz, że jeden z najpiękniejszych mostów wspornikowych zbudowanych w końcu XIX wieku znajduje się nad ujściem rzeki Forth w Szkocji?Wyobraź sobie Wieżę Eiffla, a właściwie to 5 wież Eiffla i wyobraź je sobie jako most przerzucony nad zatoką Firth of Forth.

Czy wiesz, że w roku 1829 zorganizowano sławny wyścig lokomotyw Rainhill Trials z nagrodą główną 500 funtów szterlingów; były to właściwie pierwsze publiczne targi dostawców sprzętu kolejowego. Do zawodów dopuszczono tylko maszyny osiągające prędkość co najmniej 16 km/h, wzięły w nich udział lokomotywy parowe: Rakieta G.Stephensona, NoweltyJ.Braitwaite’a, Sans Pereil T.Hacwortha i Perceverance T.Burstala oraz konna lokomotywa o nazwie Cykloped. Jak wyglądał ten wyścig? Która z lokomotyw zwyciężyła?Czy znasz historie najpiękniejszych dworców w Polsce i w świecie, do których należą m.in.: Dworzec Witebski w Sankt Petersburgu, piękny Dworzec Temple Meads w Bristolu czy jeden z najstarszych dworców w Polsce – dworzec we Wrocławiu? Czy znasz nazwiska i życiorysy wybitnych polskich inżynierów, którzy urzeczywistniali swoje pomysły jako epokowe wynalazki? Dziś mało kto o nich pamięta, często są bardziej znani poza granicami kraju, a wnieśli tak wiele w rozwój myśli inżynierskiej i w postęp cywilizacyjny.Odpowiedzi na te pytania (i wiele innych) znajdziesz w monografii Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Krakowie pt: Wybrane zagadnienia historii zabytków transportu wydanej w 2012 roku. Wydawnictwo ukazało się z okazji Jubileuszu 15-lecia działania Krajowego Klubu Miłośników Historii i Zabytków Transportu SITK RP, które zajmuje się m.in. popularyzowaniem wiedzy na temat historii techniki i ochrony zabytków transportu, upamiętnianiem twórców techniki oraz współpracą z instytucjami zajmującymi się historią techniki. Wydawnictwo objęte zostało protektoratem Prezesa Honorowego Seniora SITK RP – Andrzeja Gołaszewskiego oraz Prezesa Honorowego SITK RP – Wiesława Starowicza.Monografia ta składa się z sześciu rozdziałów. Rozdział pierwszy opisuje budowle inżynierskie, omówiono w nim ogólną historię powstania mostów, opisano także wiele zabytkowych mostów różnych konstrukcji w Polsce oraz jeden z najstarszych tuneli kolejowych w Żegiestowie.Rozdział drugi poświęcono historii kolei. W pierwszej części przypomniano początki historii toru kolejowego począwszy od czasów starożytnych, zaprezentowano też przegląd stosowanych na przestrzeni lat różnych typów szyn – od pierwotnie stosowanych drewnianych, poprzez żeliwne, aż do szyn współczesnych, stalowych. W rozdziale tym opisano również historię powstania i eksploatacji wielu polskich linii kolejowych o dużym znaczeniu, przywołano nazwiska osób, które przyczyniły się do ich rozwoju, opisano podejmowane próby ocalenia pamiątek i zabytków historii transportu dla następnych pokoleń.Rozdział trzeci opisuje trzy spośród wielu kolejek wąskotorowych, jakie funkcjonowały lub nadal funkcjonują w Polsce. W czasach gdy je budowano, spełniały one bardzo ważną rolę w swoich regionach, zarówno w przewozach pasażerskich, jak i towarowych. W kolejnych podrozdziałach opisano historię górnośląskich i starachowickich kolejek wąskotorowych oraz bieszczadzkiej kolejki leśnej.Rozdział czwarty zawiera opis dwunastu dworców kolejowych, które ze względu na swe unikatowe walory historyczne, architektoniczne i użytkowe są cennymi obiektami. Opisano dwa dworce polskie: w Krakowie i Wrocławiu oraz dziesięć dworców zlokalizowanych w dużych miastach w różnych częściach świata. Kolejny, piąty rozdział poświęcono komunikacji zbiorowej w miastach. Opisano w nim dzieje komunikacji zbiorowej we Wrocławiu, w tym ponad sześćdziesięcioletnią historię wrocławskiego MPK oraz przypomniano historię komunikacji zbiorowej w Warszawie podczas II wojny światowej.Ostatni, szósty rozdział poświęcony został pamięci polskich inżynierów, którzy pozostawili po sobie cały szereg wspomnień i pomników w postaci istniejących i spełniających swą rolę do dziś obiektów inżynierskich. To oni urzeczywistniali swoje pomysły jako epokowe wynalazki, poszukując rozwiązań niezwykłych, nowatorskich, trudnych do realizacji nawet w dzisiejszych realiach. Znajdziemy tu zbiór życiorysów i wspomnień o osiemnastu osobach, wybitnych inżynierach, którym tak wiele zawdzięcza postęp techniczny i technologiczny w transporcie.Monografia jest bogato ilustrowana unikatowymi fotografiami i rysunkami przybliżającymiCzytelnikom historię transportu w Polsce i na świecie.Gorąco zachęcamy do zakupu naszego wydawnictwa. Jest to książka zawierająca obszerny materiał dotyczący różnych zagadnień związanych z transportem, techniką i historią. Opisuje najciekawsze obiekty i budowle inżynierskie, historię początków transportu kolejowego, wreszcie przywołuje pamięć dawnych lat poprzez przypomnienie postaci wielkich inżynierów – pionierów w swoich dziedzinach.Pozycja ta to doskonały upominek, który może być wręczany przy różnych okazjach członkom naszego Stowarzyszenia, osobom i firmom wspierającym naszą działalność, czy osobom pasjonującym się historią i zabytkami transportu. Zespół Redakcyjny: Jerzy Hydzik, Danuta Schwertner, Jolanta ŻurowskaZespół Autorski:Dagmara Borowiak – Fijołek, Józef Bossowski, Andrzej M. Brandt, Mieczysław Cieszyński, Jerzy Hydzik, Tomasz Hydzik, Franciszek Jóźwik, Wit Kmietowicz, Janusz Korzeniowski, Adam Kotuszewski, Romuald Palewicz, Jacek Walczyński, Wioletta Sobieraj, Bolesław Szpetman, Tomasz Wągrowski

SPIS TREŚCI – Wybrane zagadnienia….

Print Friendly