„Funkcjonowanie usługi Tele-Bus” | SITK RP Oddział w KRAKOWIE

„Funkcjonowanie usługi Tele-Bus”

X Forum Mobilności 16.12.2008 r.

X Forum Mobilności, zgromadziło się 16 grudnia 2008r. w Sali Dietla Urzędu Miasta Krakowa grono osób związanych z transportem w Krakowie i innych miastach, Zastępcę Prezydenta prof. Wiesława Starowicza oraz przedstawicieli Rady Miasta, Dzielnic, Policji.

Usługę Tele – Bus zaprezentował lider tego działania p. Adrian Obuchowicz z MPK S.A. w Krakowie. W kilku zdaniach przypomniał, że Tele – Bus to oferta, która łączy funkcje taksówki i autobusu miejskiego. Przede wszystkim stosuje się ją na obszarach, gdzie nie ma popytu na komunikację regularną, co wiąże się z racjonalizacją wydatków na komunikację. Główne założenia takiego przedsięwzięcia to brak stałych tras, rozkładów jazdy, dowolność marszrut w obszarze funkcjonowania usługi. Autobus jedzie wtedy, gdy jest na niego zapotrzebowanie (nawet dla jednej osoby). Pasażer zyskuje: pewność usługi, maksymalne dostosowanie komunikacji do swoich potrzeb, większą częstotliwość możliwych połączeń. W Krakowie obszar, który jest obsługiwany przez Tele – Busa to 33 przystanki, 5 miejsc parkingowych i 5 miejsc do zawracania, znajduje się on w rejonie Rybitw, Przewozu, Podwierzbia i Bieżanowa. Pojazdy obsługujące linie są dostosowane do popytu, kursują 7 dni w tygodniu, zamawianie odbywa się drogą telefoniczną. Klienci, którzy nie zamówili usługi mogą także wejść do autobusu, jeżeli nie jest on przepełniony.

Tele – Bus w Krakowie działa już ponad 17 miesięcy. Do jego obsługi wykorzystywane są 2 autobusy realizujące ok. 220 km dziennie, w systemie Tele – Busa zarejestrowanych jest 452 użytkowników. Miesięcznie przewożonych jest około 1700 osób. Koszty związane z usługą to ok. 11 PLN za wozokilometr. Największą część kosztów stanowi koszt dyspozytorni. W najbliższej przyszłości planuje się utrzymanie oferty oraz rozszerzenie obszaru obsługiwanego przez Tele – Bus o 28 dodatkowych przystanków. Pytania, które padły po prezentacji, dotyczyły głównie funkcjonowania usługi. Zostało wyjaśnione, że każdy zamawiający autobus musi się zarejestrować w systemie, następnie klient dostaje odpowiedni numer, dzięki któremu łatwiej jest go zidentyfikować.

Tele – Bus to pewnego rodzaju komunikacja autonomiczna, która nie jest skazana na stałą trasę i stanie w korkach. Biorąc pod uwagę wszystkie dane o liczbie kilometrów wykonanych przez autobusy i liczbie przewiezionych pasażerów okazuje się, że liczba pasażerów na kurs to ok. 5 osób. Po wysłuchaniu wszystkich wypowiedzi padła propozycja Zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa prof. Wiesława Starowicza, aby zainteresować się obszarami, gdzie komunikacja miejska „kuleje” i właśnie tam wprowadzić również usługę Tele – Bus. Przedstawiciele MPK obiecali jej rozważenie.

W Forum udział wzięło ok. 25 osób. Szczegółowe informacje na temat działania usługi Tele – Bus w Krakowie znajdują się na stronie www.mpk.krakow.pl

Opracowała: Paulina Struska

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce plików cookies oraz Rodo.