Potrzeby transportowe w czasach pandemii – SPRAWOZDANIE

W dniu 28.09.2020 roku odbyło się seminarium organizowane przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Krakowie, Koło Zakładowe przy Politechnice Krakowskiej oraz Małopolską Okręgową Izbę Inżynierów Budownictwa w Krakowie pod tytułem: „Potrzeby transportowe w czasach pandemii”. Prelekcję na temat zagadnienia przedstawił członek Koła SITK przy Politechnice Krakowskiej – dr inż. Marek Bauer, ekspert w dziedzinie zagadnień związanych z transportem miejskim. Spotkanie miało charakter zdalny – odbyło się z wykorzystaniem platformy WEBEX.

W swojej ponad godzinnej prezentacji kol. Marek Bauer przedstawił wyniki przeprowadzonych w ostatnim czasie badań na temat zachowań transportowych. Wśród badanej grupy użytkowników systemu transportowego znaleźli się mieszkańcy Krakowa i okolic, korzystający ze strony internetowej www.mobilnykrakow.pl; studenci Politechniki Krakowskiej; kierujący pojazdami transportu zbiorowego (TZ); funkcjonariusze Straży Miejskiej Miasta Krakowa a także firmy realizujące dostawy towarów. Kol. Marek Bauer przedstawił informacje, w jaki sposób mieszkańcy zmienili w czasie pandemii COVID-19 swoje preferencje pod kątem ilości podróży, celu podróży, wyboru środka transportu a także poszczególnych postulatów przewozowych, a szczególnie bezpieczeństwa. Z prezentowanych wyników wynikało, że podczas pandemii liczba podróży dramatycznie się zmniejszyła, niezależnie od rozpatrywanego celu podróży. O ponad połowę zmniejszył się również udział podróży realizowanych transportem zbiorowym wśród respondentów pracujących (przed pandemią udział TZ w podróżach wynosił ponad 60% a w trakcie pandemii niespełna 30%). Z badań wynika, że część respondentów (ok. 10%) nie powróci do korzystania z TZ po pandemii. Analizując wyniki związane z ważnością poszczególnych atrybutów podróży, okazuje się, że w czasach pandemii czas podróży nie jest taki istotny jak bezpieczeństwo w trakcie podróży. Z przedstawionych informacji wynikało również, „różnie bywa” wśród podróżujących TZ z przestrzeganiem zasady zachowania dystansu społecznego i stosowaniem się do wyznaczonych limitów. Prezentacja zakończyła się podsumowaniem o konieczności planowania rozwoju miast, nie tylko systemów transportowych w taki sposób aby przemieszczanie się było bezpieczne również w czasie kryzysu. Jednym z rozwiązań mogłyby być bardziej uniwersalne systemy transportowe – łatwe w modyfikacji w przypadku wystąpienia podobnych problemów w przyszłości.

W seminarium wzięło udział 30 osób, w tym 20 członków SITK oraz 10 przedstawicieli operatorów lub organizatorów TZ. Po prelekcji zrodziła się, trwająca ponad godzinę, gorąca dyskusja. W trakcie dyskusji uczestnicy wyrażali swoje opinie i wątpliwości na temat problemu z przeprowadzaniem badań (np. GPR 2020) i dostępnością do danych. Kol. Grzegorz Dyrkacz (MPK Kraków) odniósł się do części wyników i opowiadał o tym jak MPK radzi sobie z obsługą w czasie pandemii oraz podkreślał, że korzystanie z TZ jest przy zachowaniu określonych obostrzeń zupełnie bezpieczne, co powinno być podkreślane w przekazach dla opinii publicznej. Poruszono również kwestię rozwiązań na rzecz zrównoważonego rozwoju transportu – konieczność powrotu pełnej oferty TZ a także rozsądne podejście do polityki taryfowej.

Opracowanie
Dr inż. Sabina Puławska-Obiedowska
Prezes Koła SITK przy Politechnice Krakowskiej

Powiazane tresci