TMIR – Listopad/Grudzień 2021

50,00 zł

Transport Miejski i Regionalny

Marcin Chowaniec

Zagrożenia w środowisku pracy kierowcy zawodowego na przykładzie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Nowym Sączu

Streszczenie: Artykuł składa się  z dwóch części. W pierwszej, teoretycznej części przedstawione są zagadnienia dotyczące szkodliwych oraz uciążliwych elementów związanych z wykonywaniem zawodu kierowcy autobusu. Przedstawiona jest wiedza dotycząca stresu zawodowego, czynniki i efekty z niego wynikające, a także zalecenia dotyczące walki z nim. Zaprezentowano zawód kierowcy zawodowego miejskiego transportu zbiorowego oraz oddziaływanie na przebieg wykonywanego zawodu systematycznego przebywania w ruchu drogowym w stałej pozycji wykonywania pracy. Druga część jest prezentuje wyniki przeprowadzonych  badań ankietowych dotyczących psychospołecznych warunków pracy na grupie kierowców zawodowych zatrudnionych w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Nowym Sączu.

Słowa kluczowe: miejski transport zbiorowy, kierowca zawodowy, warunki pracy kierowcy zawodowego

 

Krzysztof Jarosiński

Historia rozwoju ruchu hulajnogowego wraz z charakterystyką wypożyczalni hulajnóg elektrycznych w Krakowie

Streszczenie: Systemy wypożyczalni e-hulajnóg na minuty spopularyzowały nowy środek transportu i jednocześnie przyczyniły się do widocznych zmian w krajobrazie miasta, jak również zaszczepiły nową ideę w myśleniu o mobilności miejskiej. Hulajnogi elektryczne jako  nowoczesny sposób na przemieszczanie się, są idealnym rozwiązaniem dla europejskich miast z wąskimi uliczkami. Spopularyzowanie tych jednośladów daje również możliwość rozwoju promowanego obecnie modelu biznesowego, jakim jest „ekonomia współdzielenia”. Zamysłem tego artykułu jest przedstawienie rozwoju konstrukcji hulajnóg i funkcjonowania wypożyczalni e-hulajnóg w świecie i w Krakowie. W kolejnym artykule planowane jest przyjrzenie się, jak wypożyczalnie e-hulajnóg wpłynęły na zachowania transportowe mieszkańców oraz przestrzeń miejską. Usługa współdzielenia e-hulajnóg na minuty zazwyczaj jest rentownym przedsięwzięciem prywatnych inwestorów, rzadziej jest to usługa oferowana przez miasto, jak jest to w przypadku roweru miejskiego. Współdzielenie daje możliwość optymalizacji wykorzystywanych zasobów, dzieląc się zgodnie z określonymi zasadami. Takie postępowanie w transporcie indywidualnym przekłada się na ograniczenie ogólnej liczby pojazdów oraz zmniejszenie kosztów. Rok 2018 można uznać za początek rewolucji transportowej, ponieważ znaczna część społeczeństwa zechciała korzystać z tych pojazdów na co dzień. Stało się tak właśnie dzięki powstaniu wypożyczalni e-hulajnóg. Usługa stała się tak popularna, że na rynku pojawiło się mnóstwo konkurencyjnych firm, a włodarze miast zaczęli tworzyć specjalną infrastrukturę np. w postaci wytyczonych miejsc parkingowych (w Krakowie są to punkty mobilności). Sama hulajnoga elektryczna była czymś tak innowacyjnym, że w przepisach prawnych trudno było zdefiniować czym dokładnie jest taki pojazd. Wymusiło to na organach ustawodawczych państw zmianę przepisów prawa, również w Polsce, gdzie wprowadzono definicję tegoż jednośladu oraz stworzono specjalne prawo. W Polsce nowe przepisy weszły w życie 20 maja 2021 roku. W Krakowie e-hulajnogi pojawiły się w kwietniu 2019 roku, tworząc silną konkurencję dla roweru miejskiego Wavelo.

Słowa kluczowe: hulajnogi, wypożyczalnie e-hulajnóg, mobilność, ekonomia współdzielenia

 

Krystian Banet

Modelowanie wpływu otoczenia trasy na postoje użytkowników rowerów miejskich

Streszczenie: Pojęcie zrównoważonej mobilności jest obecnie jednym z częściej poruszanych zagadnień w transporcie. Z pojęciem tym wiąże się m.in. rozwój ruchu pieszego i proekologicznych środków transportu, do których zaliczają się rowery, w tym rowery publiczne. W niniejszym artykule analizie poddane zostały dane z systemu rowerów publicznych Wavelo, który funkcjonował w latach 2017-2020 w Krakowie. Dane zawierały informacje o wybranych przez użytkowników trasach i czasie podróży, dzięki czemu możliwa była ocena rozkładu czasowo-przestrzennego podróży rowerami miejskimi. Po przeprowadzonej procedurze czyszczenia danych o podróżach rowerowych w ramach systemu Wavelo i filtrowania danych o postojach, opracowano metodykę oceny atrakcyjności otoczenia trasy oraz modele regresji logistycznej wpływu otoczenia trasy na postoje użytkowników rowerów miejskich. Dzięki temu uzyskano narzędzie dla decydentów i urbanistów służące do identyfikacji miejsc atrakcyjnych dla rowerzystów, co będzie pomocne w kształtowaniu przestrzeni publicznej pod kątem wymagań tej grupy użytkowników.

Słowa kluczowe: zrównoważona mobilność, ruch rowerowy, modelowanie systemów transportowych, urbanistyka

 

Zofia Bryniarska, Krzysztof Jarosiński

Analiza satysfakcji i preferencji osób korzystających z wypożyczalni hulajnóg elektrycznych w Krakowie wraz z porównaniem do wypożyczalni rowerów miejskich Wavelo

Streszczenie: Celem artykułu jest analiza funkcjonowania wypożyczalni hulajnóg elektrycznych na minuty w Krakowie wraz z oceną preferencji oraz satysfakcji osób korzystających z tych wypożyczalni w tym mieście na podstawie przeprowadzonego badania marketingowego ich klientów. Dodatkowo omówiono wybór optymalnej wypożyczalni hulajnóg elektrycznych w Krakowie z wykorzystaniem metody analizy wielokryterialnej AHP. W artykule znajduje się również odniesienie i porównanie systemu wypożyczalni e-hulajnóg na minuty z wypożyczalnią roweru miejskiego Wavelo.

Słowa kluczowe: mobilność, e-hulajnoga, wypożyczalnia e-hulajnóg, ocena satysfakcji i preferencji, analiza AHP

Powiazane tresci